Przedstawione poniżej innowacyjne rozwiązania gitarowych problemów powstawały sukcesywnie od końca lat 70-tych ubiegłego wieku, stąd część z nich jest obecnie powszechnie znana i wykorzystywana w praktyce.


foto

AIR WING BODY
Eksperymentalny korpus typu semi z nowatorsko rozmieszczonymi komorami akustycznymi - spodziewana nowa jakość brzmienia ze znaczącą domieszką „powietrza".

foto

ASYMMETRIC FIT NECK
Ergonomicznie przeprofilowana szyjka instrumentu, znacznie ścięta pod strunami wiolinowymi, grubsza pod basowymi, czyli po prostu asymetryczna, lepiej dostosowana do anatomii dłoni - wyraźna poprawa komfortu gry przy zachowaniu właściwej masy gryfu, korzystnej dla brzmienia.

foto

HARP-TONE RESONATOR
Eksperymentalny rezonator mechanicznie połączony z mostkiem gitary hollow-body, skutecznie wyrównuje brzmienie instrumentu we wszystkich rejestrach, zwiększając przy tym sustain i wprowadzając odrobinę pogłosu.

foto

SPAGHETTI FRETTING SYSTEM
Alternatywny sposób rozmieszczenia progów przypominający bardziej makaron rozrzucony po podstrunnicy, ale za to gwarantujący precyzyjne „strojenie” instrumentu, ze względu na postęp technologiczny ten karkołomny niegdyś pomysł odkrywa na nowo wielu budowniczych gitar, z powodu braku dokumentacji oryginału na zdjęciu przedstawiono znacznie uproszczone rozwiązanie zbliżone do Fretwave firmy Yamaha, obejmujące jedynie dwa najbardziej newralgiczne punkty „oprogowania” podstrunnicy.

foto

COMPENSATED NUT
Siodełko szyjki z indywidualnie dobraną kompensacją menzury - poprawia intonację.

foto

MICRO-SILENT SWITCH
Cichy i niezawodny rozłącznik sygnału zbudowany na bazie zdublowanych mikrowyłączników umiejscowionych we wnętrzu gitarowego wtyku (Neutrik).

foto

HOT-SPOT PICKUP
Tani i prosty punktowy przetwornik piezoelektryczny do instrumentów akustycznych wszelkiego typu, zbudowany na bazie popularnego „buzzera".

foto

NEO-BRAID-BUCKER
Unikatowy sposób nawijania cewek w przetwornikach elektromagnetycznych wspomagany w razie potrzeby poprzez zastosowanie magnesów neodymowych - pomysł w fazie prototypu, oczekiwana nowa jakość brzmienia i zdecydowane ograniczenie przydźwięku sieci elektrycznej.

foto

TREBLE SAVE SHIELD
Alternatywny sposób ekranowania przetwornika jednocewkowego - pozwala zachować najwyższe częstotliwości dźwięku zazwyczaj eliminowane przez tradycyjne ekrany.

foto

SAFETY BRIDGE
Układ R-C wlutowany pomiędzy „zimny” biegun gniazda wyjściowego, a masę instrumentu. Skutecznie zabezpiecza np. śpiewającego gitarzystę (czyli korzystającego z dwóch niezależnie zasilanych wzmacniaczy) przed porażeniem prądem elektrycznym.

foto

TREBLE CUTLESS VOLUME POT
Potencjometr regulacji siły dźwięku z wlutowanym pomiędzy „gorące” wyprowadzenia mostkiem R-C. Układ zapobiega cięciu wysokich częstotliwości dźwięku w trakcie ściszania gitary.

foto

SPLIT PICK
Zestaw kilku standardowych kostek o możliwie najmniejszej grubości połączonych ze sobą z zachowaniem dystansu - umożliwia wydobycie ze zwykłej gitary brzmienia zbliżonego do instrumentu 12-strunowego.

foto

SURE-O-GRIP
Poprawienie pewności chwytu w kostkach gitarowych poprzez ich otworowanie lub przyklejenie na nie szorstkich krążków np. z gumy, korka, czy nawet papieru ściernego.

foto

FIFTY-FIFTY SLIDE
Pierścień do gry techniką slide, zakładany na mały palec - nie krępujący jego ruchów w momencie przejścia na tradycyjną technikę gry.

foto

MAGNET EXTEND
"Przedłużenie” magnesów lub nadbiegunników w przetworniku gitarowym odpowiednio dobranymi krążkami żelaznymi, ferrytowymi, czy neodymowymi - wyrównuje proporcje siły dźwięku pomiędzy strunami gitary „wzmacniając” te ciszej brzmiące.

foto

PLUG-IN GUITAR HOLDER
Prosty stojak/wspornik na gitarę wtykany do gniazda wejściowego wzmacniacza.

foto

ONE-WAY CABLE
Kierunkowy przewód gitarowy, dwużyłowy (bieguny + i -) w ekranie, który połączony jest tylko z jednym wtykiem (od strony wzmacniacza) przerywając tzw. pętlę masy. Dzięki temu przesyłany sygnał uzyskuje wyższą jakość dzięki ograniczeniu przydźwięku sieci elektrycznej.

foto

A/B/C/D/E SWITCH
5-torowy przełącznik gitarowy z sygnalizacją LED, umożliwia korzystanie z pięciu instrumentów wpiętych do jednego wzmacniacza (w dowolnych konfiguracjach) i szybkie rozłączenie wszystkich wejść.

foto

2-WAY TONE
Dwustopniowy regulator barwy dźwięku gitary z potencjometrem typu push-pull.

foto

6-WAY TONE
Skokowy, sześciostopniowy regulator barwy dżwięku gitary z przełącznikiem obrotowym i mini-induktorem.

foto

READY-GO GUITAR HOLDER
Stabilny, składany stojak gitarowy, pewnie mocuje instrument w wygodnej dla użytkownika pozycji.

foto

STRAW-CAST BODY
Korpus gitarowy z kompozytu słomiano-epoksydowego powierzchniowo wykończony włóknem szklanym - przewidywana nowa jakość dźwięku oraz pewne uproszczenie technologiczne.

foto

7-SOUND STRAT
Modyfikacja układu elektrycznego gitary typu Stratocaster umożliwiająca uzyskanie wszystkich siedmiu kombinacji połączeń przetworników (pięć standardowych połączeń + dwa dodatkowe: 1+2+3 oraz 1+3).

foto

RE-COVER NUT
Prosty sposób na „odzyskanie” nakrętki mechanizmu napinającego szyjkę gitary ze zniszczonym gniazdem pod klucz regulacyjny - odpowiednio dobraną śrubę wkręconą w nagwintowany wcześniej, uszkodzony koniec nakrętki unieruchamia kołek rozprężny.

foto

CARBON ROD STABILIZER
Rura z kompozytu węglowego umieszczona w miejscu standardowego pręta napinającego szyjkę - poprawia stabilność szyjki zmniejszając jednocześnie jej masę, wzbogaca brzmienie instrumentu dzięki rezonansowi wewnętrznego słupa powietrza, umożliwia też umieszczenie w jej wnętrzu dodatkowych strun np. burdonów.

foto

BACK-HEAD REVERB
Zestaw odpowiednio dobranych sprężyn o zróżnicowanych długościach umieszczony na tylnej powierzchni główki gitary na solidnej mosiężnej podstawie - wzbogaca brzmienie instrumentu o namiastkę pogłosu oraz zwiększa sustain, w razie potrzeby istnieje możliwość zamontowania mechanicznego wyłącznika/tłumika.

foto

FRETLESS GUITAR
Klasyczna/akustyczna/elektryczna gitara bezprogowa „pozyskana” ze standardowego progowego instrumentu - coraz częściej poszukiwana przez muzycznych eksperymentatorów.

foto

TUNE-O-MATIC SHIFTER (standard post type)
Prosty „mimośród” bezinwazyjnie zmieniający położenie mostka typu tune-o-matic (model vintage) - pozwala na szybkie wydłużenie lub skrócenie menzury strun gitary w przypadku kłopotów z intonacją (zbyt mały zakres regulacji siodełek mostka).

foto

TUNE-O-MATIC SHIFTER (studs/bushings type)
Prosty „mimośród” bezinwazyjnie zmieniający położenie mostka typu tune-o-matic (model współczesny) - pozwala na szybkie wydłużenie lub skrócenie menzury strun gitary w przypadku kłopotów z intonacją (zbyt mały zakres regulacji siodełek mostka).

foto

AIR COMPENSATOR
Eksperymentalny korpus typu semi z nowatorsko rozmieszczonymi komorami akustycznymi - spodziewana nowa jakość brzmienia ze znaczącą domieszką „powietrza".

foto

NECK THREAD-LOCK SYSTEM
Alternatywny sposób mocowania szyjki wykorzystujący dodatkowe tulejki metalowe wkręcone w jej nasadę, w które z kolei wkręcone są właściwe śruby, pożądany szczególnie w przypadku uszkodzenia oryginalnych otworów fabrycznych - umożliwia wielokrotny i, co ważne, w pełni bezpieczny demontaż szyjki, poprawia też nieco sustain instrumentu.

foto

EASY PULL KNOB
Modyfikacja stratopochodnego pokrętła potencjometru push-pull znacząco poprawiająca jego funkcjonalność szczególnie przy czynności „pull".

foto

ACCU-CUT ACOUSTIC GUITAR SADDLE
Alternatywny sposób profilowania siodełka mostka gitary akustycznej poprawiający intonację instrumentu.

foto

SEMI-CUT SCALLOPED FINGERBOARD
Podstrunnica scalloped z pełnymi wycięciami po stronie strun wiolinowych stopniowo zmniejszającymi się do zera pod strunami basowymi, rozwiązanie skraca czas wykonania, oszczędza także konstrukcję szyjki nie wpływając zbytnio na jej stabilność i własności brzmieniowe.

foto

TAP-IN-TONE
Prosty sposób odłączania cewki humbuckera nie wymagający zastosowania dodatkowych przełączników, wiercenia otworów itp., użyty do tego celu potencjometr barwy dźwięku zwiera odczep coil-tap humbuckera do masy odłączając tym samym jedna z cewek, w gitarach typu Stratocaster jeden z regulatorów Tone przejmuje „obsługę” wszystkich przetworników, drugi zaś może odłączać cewkę, w gitarach typu Gibson trzeba niestety zrezygnować z jednego z regulatorów barwy dźwięku, tak aby mógł on przejąć funkcję coil-tap.

foto

STAY-IN-TILT
Prosty sposób ustabilizowania sprawiającego kłopoty 3-punktowego systemu Micro Neck Adjust. (stosowanego w gitarach Fendera w latach 70-tych); zastosowanie 2 dodatkowych, wewnętrznie mocowanych kołków pozwala na bezproblemową eksploatację instrumentu bez bardziej drastycznych ingerencji zewnętrznych (wiercenie otworów na dodatkowe wkręty mocujące, czy wymiana na pewniejszy system 4-punktowy).

foto

LYTE NUT
Proste przeprofilowanie siodełka szyjki zmniejszające jego masę (ważne szczególnie w przypadku siodełek metalowych), podnoszące też walory estetyczne instrumentu.

foto

X-CHANGE PIN STRAP
Przeniesienie uchwytu paska w Gibsonie SG z nasady szyjki na wierzchołek rogu korpusu poprawia wyważenie instrumentu, podnosząc przez to komfort gry użytkownikom tego typu gitar.

foto

FLOYD ROSE FIRST AID INSERT
Odpowiednio zeszlifowana nakrętka M4 jako doraźna pomoc w przypadku zerwania gwintu w imadle tremola typu Floyd Rose.

foto

RUBBER STRAP-LOCK
Najprostszy sposób zabezpieczenia paska gitary przed zsunięciem z kołka - odpowiednio dobrana gumowa uszczelka.

foto

REVERSE STRINGING RESO TAILPIECE
Prosty, ale skuteczny sposób na uciążliwą dolegliwość gitar rezofonicznych polegający na zwiększeniu kąta oparcia strun na mostku poprzez odwrotne (od dołu) zaczepienie strun na strunociągu.

foto

REVERSE STRINGING LP TAILPIECE
Prosty, ale skuteczny sposób na poprawę sustainu w gitarach typu Les Paul, polegający na odwrotnym zaczepieniu strun na strunociągu i poprowadzeniu ich jego wierzchnią stroną, zaletą tego rozwiązania jest także zmniejszenie kąta oparcia strun na mostku, ograniczające ich zrywanie, przy strunociągu maksymalnie dokręconym do korpusu.

foto

TUBE PICKUP SPRING
Gumowe tulejki (pozyskane np. z kabla gitarowego) zastępujące stalowe sprężyny, o wiele skuteczniej stabilizujące przetwornik, poza tym całkowicie obojętne magnetycznie.

foto

TREBLE SAVER TELECASTER NECK PICKUP COVER
Zmodernizowana, mosiężna puszka przetwornika Neck gitary typu Telecaster, dzięki wycięciu górnej części odsłaniającym magnesy, pozwalająca „rozjaśnić” nieco barwę dźwięku.

foto

TREMOLO ARM STABILISER
Prosty sposób na przejęcie kontroli nad zbyt „luźnym” ramieniem tremola za pomocą gumowej tulejki (np. ze starego kabla gitarowego) umieszczonej na dnie gniazda ramienia w korpusie tremola.